Kategoriat
kirjoittaminen Uncategorized

Case Teatteri Jurkka: Legendaarisen huoneteatterin ihon alla

Vapiseva pato pysäyttämättömän edessä. Tärisevät kyyneleet ja tukahdutettu nyyhkytys Teatteri Jurkan intiimissä illassa. Se olin minä, vajaan kuudenkymmenen ihmisen huoneessa, ihan tiloissa kiiltävine silmineni. Löysin esityksestä paljon sitä surua, jota kannan itsekin sisälläni. Löysin huoneesta tuijottavan totuuden, jonka katsetta ei paeta. Taiteilijan ja katsojan energiat sekoittuvat, esitys on liian kliininen sana tälle kaikelle. Kyseessä oli Tommi Erosen Syleily. Tästä kaikesta kertominen tuntuu etuoikeudelta.

Toisessa todellisuudessa

Astuin elokuussa 2019 Teatteri Jurkan maisemaan kuin toiseen todellisuuteen. Se veto, jota olen elämäni taiteita kohtaa tuntenut, veti minut sisään pittoreskiin kaninkoloon. Edestä, sivuilta ja takaa vilahteli ihmisiä kuin hahmoja täysin eri todellisuuden tasolta, johon en ollut tuolloin tottunut, mutta joka tuntui jollain tapaa kodikkaalta. Olin istunut tuhansia väkinäisiä tunteja palavereissa ja läppärin edessä keskittyen bisnekseen, kampanjoihin, myyntitavoitteisiin, käppyröihin. Liian harvoin antautuen kerrontaan, jota luodessa aika pysähtyy ja toisaalta juoksee kaikkein nopeiten. Ymmärsin vasta tekemällä, kuinka jouhevaa ja nautinnollista kutsumustyö voi olla.

Ollaanpa nyt rehellisiä (sanoisi ystäväni, joka on tämänkin Jurkka-ekskursioni takana), taiteen ja markkinoinnin yhdistäminen on monella tapaa kummallista, puristavaa. Taiteilijat ja työryhmät luovat elämyksiä, eivät he halua kuulla markkinatalouden lainalaisuuksista. Heidän prosessiaan ei voi häiritä tunkemalla naamalle markkinointiviestinnällisiä viitekehyksiä tai tarkoitusperiä. Kaikki kuitenkin ymmärtävät, että taide pitää tuoda ihmisten tietoisuuteen, mutta tapa jolla se tehdään, on oma taiteenlajinsa sekin. Tämänkaltaisessa työssä pitää pysähtyä esityksen sisällön ja taiteilijan sielun ääreen, antaa sen hengen tuntua tarinassa. Myös markkinoinnissa, jota muuten kannattaa ehdottomasti ennemmin tässä yhteydessä kutsua imagoviestinnäksi. Annapa kun kerron esimerkin.

Syleilyn markkinointi

Syleily on esittäjänsä ja luojansa, maan kiinnostavimpiin näyttelijöihin kuuluvan Tommi Erosen hengentuote, viimeinen jatko-osa kolmen esityksen saagassa. Olen otettu kuuluessani siihen sisäpiiriin, joka sai etuoikeuden lukea käsikirjoitusta jo ennen sen valmistumista. Olen kiitollinen saadessani kuulla suoraan taiteilijalta tarinan synnystä, tarkoitusperistä ja jopa siihen liittyvistä synnytystuskista. Kuuntelu, keskustelu ja läsnäolo olivat ainoa tapa päästä esitykseen sisälle, jotta pystyin siitä kirjoittamaan. Viestimään ja markkinoimaan tavalla, joka kuvastaisi sekä taiteilijan sisäistä maailmaa, että yleisön tarpeita (konseptointi).

”Tapaamisten ja keskustelujen avulla maalasin sanallisen kuvan teoksesta”

Kaikki ei ole niin yksinkertaista ja kaikkia ei pysty yhtä aikaa palvelemaan täysin. Hyvin herkin tuntosarvin sai olla liikkeellä. Ja nopeasti tuli se aika julkaista tiedote ja markkinointi, jotta ihmiset löytäisivät Syleilyn luo. Tommin tapaamisen ja keskustelun, työryhmän ja Jurkan luotettujen ihmisten avulla maalasin tiedotteita, uutiskirjeitä ja markkinointia varten sanallisen kuvan Syleilystä. Kirjoitin mm.

Esitykset erikseen. Syleily on kokemus, joka hengitetään yhdessä.

Jurkan syyskauden esityksistä Syleily on henkilökohtaisin, luotisuora tulkinta ihmissielusta. Tommin taito luoda huoneteatteriin käsin kosketeltavan intiimin hetken tekee esityksestä ainutlaatuisen.

Nähtyäni Tommin lavalla, uskon joka sanan. Uskon siihen kosketukseen, jonka taiteilija pystyy sielullaan välittämään. Ymmärsin myös, miten ja miksi tätä työtäni jatkossa tekisin.

Kutsumushommissa kirjoittamassa

Silläkin uhalla, että kuulostan hurahtaneelta, avaan löydöksiäni hieman lisää. Kun tuntee energian, josta teos (tai tuote, palvelu, mikä vaan) syntyy, löytyy oikeanlainen lataus. Kun pysähtyy tekijän kanssa ihmettelemään hetken hänen maailmaansa, löytyy merkityksiä. Niihin minä tartun, ne ovat tarinan ytimessä. Hyvä tarina pysäyttää ja luo yhteyden lukijan kanssa, se houkuttelee maailmansa ääreen. Nykyään pystyn olemaan hiljaa, nähdä sen ytimen, josta täytyy kertoa. Sitten se alkaa virrata ulos. Kirjaimista tulee sanoja ja lauseita, jotka maistuvat oikealta. Tätä voisin tehdä aina.

Olin mukana usean produktion markkinointiviestinnässä aina koronan puhkeamiseen asti. Tässä työssä opin totisesti lisää käsittelemään keskeneräisyyttä, kimurantteja tulkintoja, taiteen ja markkinan rajapintaa. Esimerkiksi kevään esitykset olivat hieman irrallinen kokonaisuus, joten sille oli löydettävä yhteinen punainen lanka. Kirjoitin kevään esityksistä paketoiden ne teeman Ihmisyys -alle muun muassa näin:

”Teatteri Jurkan kevätkauden ohjelmistossa ihmetellään, iloitaan ja irvaillaan ihmisyydelle – sillä tavalla piristävästi. Klassikoista ammennetut tarinat nivovat yhteen ihmisyyden ikiaikaiset ristiriidat sekä nykyajan haasteet. Kevään ohjelmisto muodostaa kiinnostavan ikkunan ihmisyyteen, sukupuolirooleihin ja ihmissuhteisiin.”..

Kevään ohjelmistoon kuului myös kantaesityksenä nähty Pernilla Gynt, jonka käsikirjoituksen pääsin myös lukemaan ennalta. Kirjoitin muun muassa Pernilla Gyntistä tähän tapaan:

”Kaikessa koomisuudessaan ja kauheudessaan, Pernilla Gynt on juuri nyt relevantti. Suosion saavuttamiseksi täytyy laittaa itsensä likoon ja alttiiksi arvostelulle, suostuttava some-haasteisiin ja näyttävä tosi-tv-ohjelmissa. Kun itsevarmuus rakentuu julkisen hyväksynnän kautta, on valmis mihin tahansa. Pernilla toimii aikalaiskuvana 2020-luvusta, jossa herkutellaan tilaajamäärillä ja tykkäyksillä. Jurkan huone päästää yleisön aivan liki näyttelijöiden kanssa, jolloin kokemus yhteisestä hetkestä on niin näyttelijöiden kuin yleisönkin mielestä erityisen vahva.”

Pidän taiteen, kulttuuriin, oikeastaan kokonaisuudessaan kutsumustyötään tekevien ihmisten kanssa työskentelystä. Koen suurinta merkitystä itsestäni, kun saan heidät loistamaan teksteilläni ja tuotoksillani. Kiitän Teatteri Jurkkaa, sen henkilökuntaa, työryhmiä ja näyttelijöitä saamastani luottamuksesta ja yhteistyöstä.  

(kuvan otin itse, markkinointitarkoituksissa. Kuvassa Tommi Eronen Syleilyn pressikuvauksissa.)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *